Supply Chain Analyser

Supply Chain Analyser Establish Supply Chain analyser är faktabaserade analyser av möjligheter och profileringar av de viktigaste Supply […]

Read More

Share:

Supply Chain Analyser

Establish Supply Chain analyser är faktabaserade analyser av möjligheter och profileringar av de viktigaste Supply Chain delarna. Det är ett snabbt och enkelt sätt att hitta kvantifierbara potentiella kostnadsminskningar och förbättringar av försörjningskedjan.

Det ger en analytisk bas att bygga en handlingsplan på, antingen för genomförande i egen regi eller med hjälp av Establish Supply Chain Management konsulter.

I Supply Chain Analytics paketet ingår:

  • Profilering och beteende hos kunder, sortiment och leverantörer. Hur påverkar detta kraven på logistiken och hur du kan du prioritera dina insatser inom Supply Chain Management
  • Egenskaper och samband med intäkter och lönsamhet. Vad är det som driver intäkter och lönsamhet? Vilka produkter bör man fokusera på, var är kostnaderna så höga att det inte finns någon vinstmarginal kvar? Vilka leverantörer tillför inte något värde?
  • Målsaldo för att uppnå önskade servicenivåer. Hur och var kan man justera lagernivåerna? Hur kan man frigöra bundet kapital?
  • Intern benchmarking av viktiga logistiska nyckeltal. Identifierar bäst-i-klassen resultat, detta är ofta ett bra sätt att börja förbättringsarbetet inom Supply Chain
  • Extern benchmarking med relevanta företag för några logistiska nyckeltal baserat på  “Establish Davis Database for Logistics Costs and Services”

 

Varför Establish?

Establish Supply Chain analyser erbjuder:

  • Ett unik analyspaket för försörjningskedjan (Supply Chain) och logistik som ger dig den fakta du behöver för att ta rätt beslut
  • Förmåga att genomföra benchmarking såväl internt som externt
  • Expertis inom analys och Supply Chain management som bygger på mer än 1000 genomförda uppdrag
  • Supply Chain analysen som den datadrivna delen av ett konsultprojekt inom Supply Chain för att få ett snabbstart på att förbättra logistiken eller som en fristående analyspaket för gör-det-självaren

Kom igång!

Om du vill ha mer information om hur Establish kan hjälpa ditt företag att reducera lager och/eller höja servicegraden, skicka oss ett mail eller ring oss.

 

Business Analytics: Verktyg & Metoder

Inom vår affärsanalys vi använder toppmoderna verktyg och metoder. Nedan hittar du några av de viktigaste verktygen.

SPN

 

Profitability Navigator™ är ett egenutvecklat verktyg för lönsamhetsbedömning och som är lätt att konfigurera för en standardanalys samt helt flexibel för kundanpassade detaljerade analyser.

Schening Profitability Navigator™ kan tillämpas på alla typer av företag, men har specifika styrkor för:

  • Hantering av bonusar, kassarabatter, marginal support och andra typer av avtal
  • Operativa kostnadsberäkningar och kostnadsdrivare
  • Hantering av indata från olika system
  • Anpassning av rapportstruktur från enheter med olika egna strukturer
  • Analyser vid operativ due diligence och som ett verktyg efter förvärv eller sammanslagningar av företag för ledningsstöd

 

Schening Supply Chain Analytics

 

En omfattande svit av kvantitativa analyser för alla olika aspekter av förädlingskedjan (Supply Chain). Verktyget ger all bakgrundsinformation som behövs för en utvärdering av potentiella besparingar och förbättringar i förädlingskedjan (Supply Chain) vid en förstudie. Det kvantitativa verktyg används för att producera resultat som kan användas som fristående för att identifiera potentiella förbättringsområden eller som en förstudie i större projekt.

Business Analytics: Referenser

Establish har en lång meritlista inom Business Analytics™. Referensstudierna nedan är bara några exempel på uppdrag som Establish Supply Chain konsulter genomfört tillsammans med kunder inom Business Analytics™.

För en fullständig lista över publicerade fallstudier, klicka här (på engelska)

 

Lönsamhetsanalys för pappersindustrin

Implementering av Schening Profitability Navigator™ för sammanhängande och jämförbar affärsanalys för 20 länder, från detaljerade uppföljningar för de lokala marknaderna till strategi nivå för styrelsens.

Läs mer här (på engelska).